نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
کریم امینی که فیلم «فسیل» او را، تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر تماشا کردهاند و به تازگی برای فیلمی با نام «شهر هرت» هم پروانه نمایش گرفته، قصد دارد یک کمدی دیگر را به نام «جلبک» بسازد که البته تاکید دارد فضای این فیلم متفاوت از «فسیل» است.
او که علاوه بر ساخت فیلمهای «گربه سیاه» و «دشمن زن» سابقه بازی در فیلمها و سریالهای متعددی را در کارنامه کاریاش دارد، در گفتوگویی با ایسنا درباره پرکاری این روزهایش با اکران «فسیل» و گرفتن یک پروانه نمایش و تدارک ساخت یک فیلم جدید بیان کرد: «فسیل» و «شهر هرت» را در طول سه سال ساختم و الان هم برای ساخت «جلبک» به دنبال پروانه ساخت هستیم که هر سه فیلم هم کمدی هستند چون به نظرم در شرایط فعلی ساخت فیلمهای اجتماعی سخت است.
وی افزود: قبل از اینکه فیلم کمدی بسازم، فیلمهای کوتاهم فضایی اجتماعی داشتند و در «گربه سیاه» هم چنین فضایی را دنبال کردم. البته «گربه سیاه» در دوران کرونا اکران شد و در آن زمان تنها فیلم کمدی روی پرده «دینامیت»، فروش خوبی داشت و بقیه تقریباً زمین خوردند؛ هرچند در اکران آنلاین فیلم با اقبال خوبی مواجه شد و مورد توجه قرار گرفت. با این حال الان ساخت فیلم کمدی واقعا کار سختی است بخصوص آنکه مردم به لحاظ معیشتی مشکلات زیادی دارند و آنها را در این شرایط اقتصادی به سینما بکشانی سخت شده است و حتی همین الان هم میبینیم هر کمدیای در اکران جواب نمیگیرد.
امینی گفت: جنس سینمای ایران از نوع هالیوود یا بالیوود نیست که فیلمهای رویاپردازانه و اکشن و فانتزی در آن باشد و تماشاگر وقتی سینما میرود معمولا ترجیح میدهد از فضای زندگی روزمره خارج شود ولی فیلمهای اجتماعی ما کاملا از دل مردم هستند و در این روزها به نسبت یک فیلم کمدی ممکن است کمتر دیده شوند. در این شرایط من اگر بتوانم لبخندی به لب مردم بنشانم، تلاشم را میکنم که این کار را به بهترین شکل انجام دهم.
او درباره اینکه افزایش درخواستها برای ساخت فیلم کمدی نگرانیهایی را بابت کیفیت این فیلمها و کاهش سطح سلیقه مخاطب ایجاد میکند، تاکید کرد: سطح سلیقه مردم بالا رفته و اینطور نیست که هر فیلم کمدی را بپسندند؛ یعنی حتی اگر برای فیلمهایی با سطح کیفی نه چندان بالا، پروانه ساخت و نمایش صادر شود، مخاطب آنها را نمیبیند. در دهه هشتاد چنین اتفاقی افتاد و فیلمهای کمدی قطاری و پشت هم ساخته میشدند که ناگهان این روند سقوط کرد و بعد در دهه ۹۰ بخصوص در نیمه دوم این دهه، فیلمهای اجتماعی خوبی ساخته شدند و ورق سینما برگشت. مخاطب امروز سینما باهوش است و زمانی میتوان از تنزل سطح سلیقه مخاطب صحبت کرد که فیلمهای بیکیفیت هم فروش خوبی داشته باشند اما الان مخاطب ایرانی به بهترین و جدیدترین فیلمها و سریالهای دنیا دسترسی دارد و دیگر نمیتوان او را فریب داد و فیلمهای کمدی بیکیفیت ساخت. نکته قابل توجه دیگر هم این است که در حال حاضر حتی پخشکنندهها و سینمادارها نیز سراغ هر فیلم کمدی نمیروند.
این کارگردان و بازیگر با اشاره به آمار فروش و تعداد سالنهای نمایش دهنده فیلمهای کمدی روی پرده، درباره «فسیل» گفت: هر فیلمی را که بخواهم بسازم اولین معیارم برای شروع کار قصه است و «جلبک» را هم که میخواهم بسازم فضایی کاملا متفاوت از «فسیل» دارد. در «فسیل» داستان برای خودم بود ولی با آقای حمزه صالحی که در کمدی تخصص دارد فیلمنامه را به سرانجام رساندیم.