هوای تازه «در انتهای شب»

اولین سریال آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر و هدی زین‌العابدین، چه ویژگی‌هایی دارد؟

پس از سریال «جنگل آسفالت» به کارگردانی پژمان تیمورتاش و «قطب شمال» ساخته امین محمودی‌یکتا که روزهای جمعه در کنداکتور نماوا و فیلیمو قرار گرفتند، مجموعه «در انتهای شب» کاری از آیدا پناهنده نیز به جدول پخش جمعه‌های فیلم‌نت اضافه شد تا در پایان هفته شاهد انتشار همزمان سه قسمت سریال باشیم. همان طور که پیش‌تر نوشتیم «قطب شمال» کیفیت قابل قبولی ندارد، «جنگل آسفالت» با قصه پرماجرا و بازی‌های خوبی که دارد مورد استقبال قرار گرفته و «در انتهای شب» فعلا در ابتدای راه، شروع خوبی داشته است. به بهانه انتشار این مجموعه، در ادامه مطلب به ویژگی‌های آن و سابقه آیدا پناهنده پرداختیم.

روایتی ملموس از عشق و روابط انسانی

سریال «در انتهای شب» قصه یک زوج را روایت می‌کند که با عشق و علاقه فراوان ازدواج کرده‌اند، اما مشکلات زندگی مشترک، شرایط نامناسب اقتصادی و دغدغه‌ معیشت، به مرور زمان باعث شده است که آن‌ها از یکدیگر دور و دورتر شوند و به پایان راه برسند، بنابراین تصمیم به جدایی می‌گیرند. «در انتهای شب» قصه ساده‌ای دارد، اما مسائل ملموس و واقعی زندگی را به تصویر می‌کشد و مخاطب را با زوج «ماهرخ» و «بهنام» کاملا همراه می‌کند. زندگی کارمندی باعث شده است زوج هنرمند قصه از علایق خود فاصله بگیرند و برای تامین آینده فرزندشان با سبک جدید زندگی خود خو کنند. «در انتهای شب» از عشق و روابط انسانی، روایت دقیق و پر جزئیاتی دارد. فیلمنامه موقعیت‌های خوبی طراحی کرده است تا مخاطب کم کم با آنچه این زوج بوده‌اند و شخصیتی که به آن تبدیل شده‌اند، آشنا شود. اختلاف نظرهای به ظاهر ساده، اما عمیق «ماهرخ» و «بهنام» باعث تغییر و تحولات مهمی در زندگی و شخصیت آن‌ها شده است. سریال پناهنده موفق شده در آغاز قصه، به خوبی چالش‌های زوج داستان را روایت کند و تماشاگر را به شخصیت‌ها و دغدغه‌هایشان نزدیک کند. در میان انبوه سریال‌های پرالتهاب، معمایی و گانگستری در نمایش خانگی، تولید مجموعه‌هایی از جنس «در انتهای شب» اتفاق خوبی است.

موقعیت‌های نمادین تاثیرگذار

«در انتهای شب» از همان ابتدای راه با ترسیم فضای قصه، تکلیف خود را با مخاطب روشن کرد. این مجموعه روایت آرامی دارد و از این پس شاهد دوران جدید زندگی زوج سابق قصه خواهیم بود. طلاق و جدایی «ماهرخ» و «بهنام» اتفاق مهم قصه است که سرآغاز ماجراهای بعدی خواهد شد. با توجه به اهمیت این اتفاق، جدایی زوج قصه در قسمت دوم بسیار تاثیرگذار و با موقعیت‌های نمادین جالبی روایت شد. در حالی که یک زن برای سومین سالگرد درگذشت خود، مشغول خرید سبد گل است، «بهنام» نیز دسته گل مریم را به عنوان مهریه «ماهرخ» می‌خرد، به این ترتیب شاهد سوگواری آن زن و «بهنام» برای عشق مُرده هستیم. عشقی که زیرخاک است، اما هنوز به نوعی زنده است و عشقی که توسط «ماهرخ» و «بهنام» به مرور کشته شده و حالا قرار است دفن شود. وصال یک زوج همزمان با جدایی زوج قصه در دفترخانه نیز دیگر موقعیت نمادین این قسمت بود.

بازی خوب بازیگران

یکی دیگر از نقاط قوت «در انتهای شب» بازی پارسا پیروزفر و هدی زین‌العابدین است. پارسا پیروزفر نقش مرد سرخورده‌ را که در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود ناکام مانده، به خوبی به نمایش گذاشته است. او شخصیت آرامی دارد، بنابراین وقتی با اتهام جاسوسی مواجه می‌شود یا چندین‌بار با سنگ‌اندازی‌های مسئول دفترخانه برای خواندن صیغه طلاق مواجه می‌شود، کلافگی و اضطراب درونی «بهنام» را در چهره و رفتار خود نشان می‌دهد، سپس زمانی که تحملش تمام می‌شود و ناگهان خشم فرو خورده خود را بروز می‌دهد، بنابراین به واسطه بازی خوب خود سیر فروپاشی کاراکترش را در لحظات مختلف نشان می‌دهد. هدی زین‌العابدین هم به واسطه بازی تاثیرگذار و باورپذیر خود، تماشاگر را با خود همراه می‌کند و احساس شکست و غم «ماهرخ» را به مخاطب انتقال می‌دهد. این بازیگر پیش از این با سریال «رهایم کن» نیز حضور موفقی در نمایش خانگی داشت. سیامک صفری نیز در نقش مسئول ثبت طلاق بازی خوبی داشت و موفق شد مخاطب را نیز مانند شخصیت‌های قصه به ستوه بیاورد!

اولین کارگردانی در کارنامه سریالی

آیدا پناهنده پس کارگردانی سه فیلم «ناهید»، «اسرافیل» و «تی تی» و همچنین «پاییز نیکایدوها» محصول مشترک ژاپن و هنگ کنگ، به نمایش خانگی آمد و «در انتهای شب» را جلوی دوربین برد. پناهنده «ناهید»، «اسرافیل» و «تی تی» را با تمرکز بر شخصیت یک زن کارگردانی و قصه‌های عاشقانه‌ای را روایت کرد. از میان این سه فیلم، «تی تی» بیشتر مورد توجه قرار گرفت و اثر مهم‌تری در کارنامه این کارگردان به حساب می‌آید. آیدا پناهنده در نگارش فیلمنامه ساخته‌های خود با همسرش ارسلان امیری همکاری داشته است و این همکاری در اولین سریال نمایش خانگی او تکرار شده است.