ویژه برنامه‌های یورو ۲۰۲۴؛ صفر و زیر صفر!

ویژه برنامه‌های تهیه شده امسال برای مسابقات یورو ۲۰۲۴ برای تلویزیون و دیگر رسانه‌ها اصلا چنگی به دل نزدند.

 یورو ۲۰۲۴ به روزهای پایانی خود نزدیک شده و حالا فرصتی برای نقد برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی با موضوعیت جام ملت‌ها بوجود آمده است؛ برنامه‌هایی که می‌توان گفت هیچ‌کدام نمره قبولی نگرفتند.

تلویزیون؛ پایین‌تر از هر استانداردی!

شبکه ورزش و شبکه سه در این دوران برنامه‌های خود را به دو گروه متفاوت دادند. ضمن تشکر بابت حضور تیم جدید و اجازه تنفس دادن به مخاطب بابت مشاهده نکردن دائمی تیم همیشگی نقد و بررسی فوتبال در شبکه ۳ اما باید گفت هیچ‌کدام نمرات بالایی نخواهند گرفت.

عمده‌ترین مشکلات برنامه‌های تلویزیونی امسال، استفاده از مهمانان تکراری بود. مگر یک فرد فعال در فوتبال چقدر حرف برای گفتن دارد و چقدر فرصت مشاهده فوتبال می‌کند که هم در برنامه‌های مربوط به فوتبال داخلی در تلویزیون رویت می‌شود و هم خارجی؟ 

از مهم‌ترین عناصر تکرار شده در این برنامه‌ها هم حضور جواد خیابانی و خداداد عزیزی است که باید بررسی کرد اصلا تاب و توان بررسی و تحلیل بازی‌های (مثلا) اسپانیای دلافوئنته و مقایسه با تیم لوئیس انریکه را دارند یا خیر. چیزی که در تلویزیون دیدیم البته این مساله را کاملا رد کرد و ماحصل این دو، قسمت‌های تکه و پاره شده و زرد برنامه، برای پخش شدن در شبکه‌های اجتماعی بود. در مجموع دو تیم سازنده ویژه برنامه یورو در شبکه سه و ورزش به هیچ وجه نمره قبولی نمی‌گیرند.

خارج از تلویزیون؛ سلام به شوهای فوتبالی

با گسترده‌شدن فضا برای ساخت برنامه‌های ورزشی اینترنتی، فرصت برای دیده شدن ایده‌های جدید هم بوجود آمده و در یورو هم شاهد چنین مساله‌ای بودیم. نکته منفی در این زمینه را اما باید تبدیل برنامه‌های فوتبالی به شوهای تلفیقی بدانیم. بیشتر برنامه‌های اینترنتی، چه با حضور عادل فردوسی‌پور و چه دیگر رسانه‌ها به معنای واقعی کلمه هیچ تحلیل فنی از مسابقات ارائه نمی‌دهند و همه‌چیز رو به زردی گراییده؛ این زردی عامه‌پسند اگر تا حد مجاز باشد، پس زده نمی‌شود اما اگر ۸۰ درصد برنامه‌ها را صحبت‌های غیر مرتبط و کلیشه‌ای تشکیل دهند، دیگر فرصتی برای پرداختن به اصل موضوع، یعنی آن چه در زمین چمن می‌گذرد، نخواهید دید!

رسانه‌های مکتوب؛ از همه بهتر

در این میان البته باید اشاره‌ای داشت به رسانه‌های نوشتاری که هیچ‌چیز را از قلم ننداختند و حتی یک ثانیه هم بدون پوشش نماند. قطعا این رسانه‌ها به دلیل برخط بودن، از همه جلوتر هستند اما به هر حال نمره قبولی گرفتن، در همان سطح هم کار آسانی نیست و شما با چند جست و جوی ساده در رسانه‌های فارسی‌زبان، می‌توانید در کمتر از یک ساعت، تمام محتوای بکر استفاده شده در برنامه‌های اینترنتی و تلویزیونی را زودتر از بر شوید.

در مجموع قاطعانه می‌توان ویژه‌برنامه‌های یورو امسال را در ۳ عبارت خلاصه کرد؛ خام، غیر فنی و بدون ایده‌پردازی خاص!