نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
محمد آهنگرانی کارگردان فیلم سینمایی «توچال» که از ۲۷ دیماه روانه پرده سینماها شده و این روزها ششمین هفته اکران عمومی خود را پشتسر میگذارد، در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، درباره میزان رضایت خود از شرایط فروش این فیلم گفت: واقعیت این است که ما درباره زمان اکران فیلم «توچال» گزینه دیگری در اختیار نداشتیم. از زمانی که این فیلم ساخته شد، بنای ما، اکران آن در فصل زمستان بود، چراکه داستان فیلم فضایی زمستانی داشت. با وجود این از فروش فیلم در شرایط فعلی راضی نیستم.
وی افزود: فروش فیلم در حال حاضر پایین است و ما هم تبلیغ مناسبی برای این فیلم نداشتیم و هزینه تبلیغات هم این روزها بسیار بالا رفته است. خیلی از فیلمهایی که امروز فروش خوبی دارند، شاید حتی بهگونهای باشند که مخاطبان آنها ناراضی سالن را ترک کنند، اما به دلیل تبلیغ خوب، میتوانند مخاطب را تا داخل سالن بکشانند.
این کارگردان سینما گفت: متأسفانه اکثر فیلمها هم این روزها تبلیغات خود را به یک شبکه ماهوارهای میدهند. هزینه تبلیغ در این شبکه هم بسیار بالاست و ما توان آن را هم نداشتیم. هر هفته چیزی در حدود ۵ هزار دلار، معادل ۲۵۰ میلیون تومان باید برای استفاده از تبلیغات این شبکه هزینه میکردیم که ما توان آن را نداشتیم.
چرا اکران «توچال» چند سال به تأخیر افتاد؟
آهنگرانی درباره زمان طولانی میان تولید و اکران «توچال» هم توضیح داد: ابتدا که مراحل فنی فیلم کمی طولانی شد. بعد از آن و قبل از فراگیری کرونا، ما حتی برای این فیلم قرارداد پخش هم بستیم تا آن را اکران کنیم اما برخی دوستان به شورای صنفی مراجعه کردند و نوبت اکران ما را گرفتند. شورای صنفی از ما درخواست کرد سه هفته اکران را عقب بیندازیم و تصور هم نمیکردیم که با چنین بحرانی مواجه شویم. پذیرش همین سه هفته تاخیر، باعث شد اکران فیلم تا امسال به تعویق بیفتد!
وی افزود: اگر «توچال» را امسال اکران نمیکردیم، دیگر روی دستمان میماند. من فیلم «تخت گاز» را بعد از «توچال» ساختم اما زودتر اکران شد.
این کارگردان درباره تاثیر ناتوانی فیلم «توچال» در برقراری ارتباط با مخاطب، بر میزان فروش آن هم تاکید کرد: من منکر نقاط ضعف کار خودم نیستم اما همین امروز، برخی فیلمها که شاید از فیلم من حتی ضعیفتر هم باشند، با تبلیغات خوب، بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ میلیارد فروش کردهاند! خیلیها هم وقتی به سینما میروند و آنها را میبینند، ناراضی هستند. از طرف دیگر، فیلم من از ابتدا یک فیلم گیشهای نبود. یک تجربه دلی بود که آن را براساس یک داستان واقعی و بهدلیل دینی که به یک دوست داشتم، ساختم. از اول هم میدانستیم که این فیلم، فیلم گیشه نیست.
من منکر نقاط ضعف کار خودم نیستم اما همین امروز، برخی فیلمها که شاید از فیلم من حتی ضعیفتر هم باشند، با تبلیغات خوب، بالغبر ۴۰ تا ۵۰ میلیارد فروش کردهاند!
آهنگرانی افزود: من ۳۳ سال است که در این سینما مشغول به کار هستم و در حدود ۹۰ فیلم سینمایی، مسئولیت مدیر تولید را داشتهام. در این سالها تجربه به من ثابت کرده یکی از چیزهایی که در فروش یک فیلم بسیار موثر است، ترکیب بازیگران است. فیلم «تخت گاز» خودم هنوز به تولید نرسیده و ما تازه پیشخبر آن را منتشر کرده بودیم که به دلیل ترکیب بازیگرانش، برخی دفاتر پخش به دنبال آن بودند. درباره «توچال» این اتفاق برایم نیفتاد و اینگونه نیست که بگویم تجربه موفقی نبوده است، چراکه برخی آن را دیده و پسندیدهاند.
کارگردان «توچال» درباره انتظار ایدهآل خود از فروش این فیلم گفت: برخی از فیلمهایی که امروز پرفروش شدهاند، اگر شرایط مشابهی با فیلم ما داشتند، همین میزان فروش میکردند. برخی از دوستان حتی حاضرند به اندازه فروشی که به نامشان ثبت میشود، هزینه کنند برای تبلیغات! برای برخی از این همکاران، اینکه بگویند فلانی فیلم پرفروش ساخته است، اهمیت دارد.
ما اما این شرایط را نداشتیم. حتی اگر چنین شرایطی داشتم هم این کار را انجام نمیدادم. مخاطب بهدنبال حال خوب است و با هیچ فیلمسازی هم تعارف ندارد. فیلم من هم واقعا فیلمی نبود که بخواهد حال مخاطب را خوب کند، به همین دلیل معتقدم مخاطب حق انتخاب دارد.
پژمان بازغی و حضور در فیلمهای نفروش!
آهنگرانی درباره همکاری با پژمان بازغی که تبدیل به بازیگر مشترک اکثر فیلمهای نفروش در سالهای اخیر شده است هم گفت: پژمان بازغی بهشدت بازیگر خوبی است. قصه فیلم ما اما اساسا قصهای بازیگرمحور نبود. فیلم «توچال» بیشتر قصهمحور است، تا بازیگرمحور.
در سالی که من این فیلم را ساختم، دستمزد بازیگری مانند پژمان جمشیدی بالای یک میلیارد تومان بود. رضا عطاران که از دوستان بسیار خوب من است، همان زمان در حدود ۲ میلیارد تومان دستمزدش بود. ما قطعا زورمان به این گزینهها نمیرسید
وی افزود: متأسفانه عدهای را به نام تهیهکننده وارد سینما کردهاند که دستمزد عوامل را نامتعادل کردهاند. بازیگری که تا دیروز با ۱۰۰ میلیون تومان بازی میکرد، ناگهان دستمزد میلیاردی گرفت و برای این دست از تهیهکنندهها هم هیچگاه بازگشت سرمایه موضوعیت نداشته است. ما اما اساسا چنین شرایطی برای فیلمسازی نداشتیم.
آهنگرانی ادامه داد: «توچال» مجموعا با ۶۷۰ میلیون تومان تولید شد و این رقم را امروز به هرکس میگویم، خندهاش میگیرد! شما تصور کنید در سالی که من این فیلم را ساختم، دستمزد بازیگری مانند پژمان جمشیدی بالای یک میلیارد تومان بود. توجه کنید که درباره دستمزد یک بازیگر صحبت میکنم! رضا عطاران که از دوستان بسیار خوب من است، همان زمان در حدود ۲ میلیارد تومان دستمزدش بود و در سود فیلم هم مشارکت میکرد. ما قطعا زورمان به این گزینهها نمیرسید.
کارگردان «توچال» گفت: باتوجه به شناختی که شخصا از دستمزد بازیگران در آن مقطع داشتم، مستقیم سراغ گزینههایی رفتیم که میخواستیم و سراغ هر بازیگری هم که رفتیم، پذیرفت. اعتقادی هم به این ندارم که حضور پژمان بازغی منجر به فروش پایین فیلم شده و پارامترهای دیگری مانند تبلیغات در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.
این کارگردان سینما ضمن اشاره به اینکه در حال کار روی فیلم تازه خود است، تاکید کرد: طبیعت این حرفه همین است که گاهی یک فیلم موفق میشود و فیلم دیگر نمیشود. این نکته هم صرفا مربوط به فروش است و درباره کیفیت «توچال» معتقدم فیلمی ساختهایم که هر کسی شاید توان ساخت آن را نداشت. ۳۸ روز در محلی فیلمبرداری میکردیم که دمای هوا زیر صفر بود و اکسیژن هوا، نسبت به شرایط طبیعی، نصف بود! به خودم و تیمم برای ساخت این فیلم افتخار میکنیم. درباره باقی مسائل، پول تعیین کننده است. من برای این فیلم بودجه ۳۰ میلیاردی و زمان چندماهه نداشتم. با شرایط خودم فیلم را ساختهام و از آن هم خیلی راضی هستم.
وی در پایان مطرح کرد: من پیش از این فیلمهای پرفروش هم داشتهام و حالا این فیلم کمی فروشش پایین بوده است. تا عید اکران فیلم ادامه دارد و انشاءلله با فروشی که خواهد داشت، بابت آن ضرر هم نخواهیم کرد. نگاهم به این فیلم، یک کار دلی بود که باید انجامش میدادم و از آن ناراضی هم نیستم.