امین حیایی و اکران هاوایی

جدیدترین فیلم امین حیایی چرا خوب فروخته و چرا این فروش راضی‎کننده نیست؟

«هاوایی» ساخته بهمن گودرزی ، با بازی امین حیایی و امیر جعفری آخرین برگ برنده گیشه امسال سینماست که تقریبا تنها ۲‌ماه است روی پرده آمده، اما از ۵۱فیلم دیگری که امسال اکران شده‌اند فروش بیشتری داشته و تنها رقبای اصلی‌اش که به گرد پای‌شان هم نمی‌رسد، «فسیل» و «هتل» هستند. هر دلیلی که برای موفقیت فیلم‌های کمدی امسال می‌توان ردیف کرد، احتمالا در مورد هاوایی هم صادق است. همینطور هر دلیلی که در اثبات کیفیت نازل کمدی‌های پرفروش قابل استناد باشد، درباره هاوایی هم کاربرد دارد.

قطار موفقیت کمدی‌ها از زمان اکران فسیل در ایستگاه نوروز امسال به حرکت درآمد و در ادامه «شهر هرت» یکی از واگن‌های جلویی این قطار شد و بعد هم که هتل آمد و با فروشی که کرد و هنوز هم ادامه دارد، نشان داد خیلی دوست دارد به جای فسیل لوکوموتیو این قطار باشد. واگن‌های بعدی هم در مسیر به این قطار اضافه شدند. این قطار افسارگسیخته با شتاب و سرعتی فراتر از حد تصور به سمت مقصدی نامشخص پیش می‌رود و اغلب ناظرانی که محو تماشای حرکت سرسام‌آور آن هستند، دیگر محتوای واگن‌های این قطار چندان برای‌شان اهمیت ندارد. بعد از مدت‌ها رکود و جمود، تنها چیزی که جلب توجه می‌کند حرکت است و سرعت و توان کنده شدن از جا. سینمایی که رمق زیادی نداشت، با کرونا بی‌جان شد و زمینگیر. نمی‌توانست روی پای خودش بایستد و قد راست کند،
بی ‌آن که پایش نلرزد و تلوتلو نخورد. اما امسال سینما با فسیل ، هتل، هاوایی و شهر هرت و ویلای ساحلی توانست بلند شود و بدود و دور بردارد و چشم‌ها را خیره کند. طبیعی است وقتی محتضر از جا بلند می‌شود و بنای جست و خیز کردن می‌گذارد و آرام و قرار ندارد، دیگر کسی نگران رنگ رخ و دو دو زدن چشم‌ها و حرف‌های بی‌مفهومش نیست. همین که سر پا شده، همه خرسندند. حالا هم کمتر کسی نگران است که فسیل، هتل، هاوایی و مابقی کمدی‌ها چه و چطور می‌گویند. همین که مسبب و مولد رونق‌اند کافی است.‌

نظر تماشاگران
احتمالا در هیچ سالی که سینمای ایران مثل امسال گیشه پرفروشی داشته، بازار نقد و تحلیل و تفسیر این‌قدر کساد و بی‌برکت نبوده است. رونق با زبان شمرده، به عدد و رقم حرف می‌زند. راه را بر تحلیل که از کیفیت و تناسب می‌گوید می‌بندد. حالا که نقد و تحلیل خریداری ندارد، در این صفحه بنا را گذاشتیم بر اینکه ببینیم سینماروهایی که تماشاگر فیلم‌ها هستند چه نظری دارند. در اینجا برخی نظرات سینماروها را درباره هاوایی که داستان بوکسوری است که به قصد پیشرفت تن به مهاجرت و پناهندگی می‌دهد، اما از جایی به بعد می‌فهمد از پیشرفت خبری نیست و مورد سوءاستفاده قرار گرفته، گرد آوردیم تا ببینیم یکی از پرفروش‌های امسال چقدر نزد مخاطب عام، مقبول افتاده است. هدف از آوردن نظر تماشاگران این است که ببینیم دقیقا چه چیزی در فیلم چشم‌شان را گرفته و آنها را به تماشا ترغیب کرده است. مثل همیشه یادآوری کنیم که غلط‌های املایی و علائم نگارشی نظراتی را که از وب‌سایت سینماتیکت گرد آورده‌ایم، برای انتشار اصلاح کرده‌ایم.